De MIRT-verkenning corridorstudie Amsterdam – Hoorn is inmiddels afgerond. Deze pagina is niet meer actueel.
Subfase 1: Startfase
Met de startbeslissing heeft Minister Schultz-van Haegen op 25 februari besloten deze MIRT-verkenning te starten. Het startdocument markeert het begin van de MIRT-verkenning. In dit document leest u over de aanleiding, doelstellingen en aanpak van de verkenning.
Subfase 2: Analytische fase
De analytische fase liep van medio 2015 tot 20 april 2017.
Deze fase richtte zich op het verkennen van mogelijke maatregelen. In de Notitie Kansrijke Oplossingsrichtingen is per opgave beschreven wat kansrijke oplossingsrichtingen zijn. Er is vervolgens met stakeholders een longlist van maatregelen opgesteld. Na een globale en kwalitatieve beoordeling op effecten, kosten en baten is een shortlist van maatregelen opgesteld. De stuurgroep (bestuurders van de samenwerkende overheden) heeft op 20 april 2017 besloten welke maatregelen afvallen en welke maatregelen verder onderzocht gaan worden in de beoordelingsfase.
Subfase 3: Beoordelingsfase (huidige fase)
De maatregelen die volgens het Zeef 1 besluit verder worden onderzocht, zijn verder geoptimaliseerd en gecombineerd tot combipakketten. Deze combipakketten bestaan uit zinvolle combinaties van maatregelen ten aanzien van openbaar vervoer, fiets, gedragsbeïnvloeding en weginfrastructuur.
Omwille van een zorgvuldige besluitvorming heeft er in het eerste kwartaal van 2018 een extra bestuurlijk besluit plaats gevonden: Zeef 1,5. In het bestuurlijk overleg van Zeef 1,5 is een keuze gemaakt welke van de combipakketten worden meegenomen in de besluitvormingsfase. Deze combipakketten variëren van investeringen in de fiets, het openbaar vervoer, gedragsverandering van gebruikers tot en met het investeren in het hoofdwegennet en onderliggend wegennet. Bij het openbaar vervoer moet u denken aan onder meer het vaker en meer laten rijden van treinen, voor de fiets aan het realiseren van fietssnelwegen en voor de wegen aan het ombouwen van knooppunt Zaandam, het verbreden van de A8 en delen van de A7 bij Purmerend en Hoorn.
De combinaties van maatregelen zijn uitgewerkt in meer gedetailleerde ontwerpen en nader getoetst aan de bijdrage die zij leveren aan het verbeteren van de bereikbaarheid. Op grond van onder meer verkennende analyses naar de ruimtelijke kwaliteit en de adviezen uit het participatieproces is een gebiedsgerichte inpassingsvisie opgesteld waarbij nadrukkelijk gekeken wordt naar de mogelijkheden van een duurzame en goede inpassing van de verschillende maatregelen. Deze maatregelen worden vervolgens in een PlanMER beoordeeld op hun milieueffecten, doelbereik en de kosten & baten (Maatschappelijke Kosten-Baten Analyse).
Subfase 4: Besluitvormingsfase
Op basis van onder meer het PlanMER en de MKBA hebben de bestuurders van rijk en regio op vrijdag 29 maart 2019 overeenstemming bereikt over een voorkeursalternatief (zeef 2). Daarmee zijn Rijk en regio het eens geworden over een breed pakket aan maatregelen om de bereikbaarheid in de regio Amsterdam – Hoorn te verbeteren. Het pakket bestaat uit verbeteringen op het wegennet, fiets- en openbaar vervoer-netwerk. Ook wordt er rekening gehouden met grote opgaven in de regio voor woningbouw, leefbaarheid, klimaat en duurzaamheid. Het voorkeursalternatief is vervolgens gemotiveerd en onderbouwd in een Ontwerp Structuurvisie. Deze is op 20 juni 2019 ter inzage gelegd, samen met het planMER en andere onderliggende rapporten. In het najaar van 2019 vindt de ondertekening van de bestuursovereenkomst tussen Rijk en regio plaats; dan wordt ook de Structuurvisie definitief vastgesteld. Deze zal ter inzage worden gelegd, samen met de Nota van Antwoord en het aanvullende onderzoeksrapport met betrekking tot stikstofdepositie. Hierna worden de maatregelen verder uitgewerkt door rijk en regionale partijen. Het Rijk start in 2020 met een planuitwerking voor de maatregelen op het hoofdwegennet.
Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.
Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.
Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.
Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.